EVO IX

Mitsubishi Lancer Evolution IX
Ilustracja
Producent Mitsubishi
Okres produkcji 03.2005-10.2007
08.2006-2008 (MR)
Miejsce produkcji Japonia
Poprzednik Mitsubishi Lancer Evolution VIII
Następca Mitsubishi Lancer Evolution X
Dane techniczne
Segment G
Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan
5-drzwiowe kombi
Silniki R4 2,0 l Turbo
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna
6-biegowa manualna
Napęd AWD
Długość 4490 mm
4520 mm Wagon
Szerokość 1770 mm
Wysokość 1450 mm
1480 mm Wagon
Rozstaw osi 2625 mm
Masa własna 1390 kg – 1540 kg
Zbiornik paliwa 55 l

W roku 2006 na rynku pojawiła się następna wersja – Mitsubishi Lancer Evolution IX (EVO IX). W nowym modelu zastosowano mocniejszy silnik po raz pierwszy z systemem zmiennych faz rozrządu MiVEC, 6-stopniową skrzynię biegów, zawieszenie marki Kayaba, aluminiowe obręcze firmy Enkei, a także obniżono masę pojazdu, ulepszono właściwości aerodynamiczne oraz system chłodzenia. Poprawiono osiągi auta – dla 280-konnego silnika prędkość 100 km/h uzyskano w 5,7 sekundy, a prędkość maksymalną pojazdu ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Zmiany stylistyczne obejmują nowy przedni zderzak z grillem, nowy tylny zderzak z dyfuzorem, delikatnie zmieniony carbonowy spoiler na tylnej klapie oraz czarne tylne lampy z całkowicie przezroczystym kloszem. Zmiany wnętrza objęły nowe fotele obszyte czarną alcantarą i czarną skórą, kierownicę całą w kolorze czarnym, elementy ozdobne deski rozdzielczej z włókna węglowego, oraz nowy, niżej umieszczony panel sterowania klimatyzacją.

W Japonii produkowane były na cały świat 3 wersje:

  • Lancer Evolution IX RS (Rally Sport), to wersja pozbawiona systemu stereo, wygłuszeń pojazdu, klimatyzacji, centralnego zamka, elektrycznych szyb a nawet warstwy antykorozyjnej lakieru w celu zmniejszenia wagi. Jako jedyna wersja ma 5-biegową skrzynię biegów Jest to wersja stworzona do przebudowy na auta rajdowe,
  • Lancer Evolution IX GSR (Grand Sport Rally) wersja podstawowa,
  • Lancer Evolution IX GSR SE (Special Edition) mają dodatkowo w standardzie centralny zamek, tylną wycieraczkę, oraz lepsze wygłuszenie wnętrza,
  • Lancer Evolution IX MR (Mitsubishi Racing) oprócz tego co wersji SE dodatkowo znalazły się tu lżejsze aluminiowy dach, maska i klapa bagażnika, zainstalowany został poprawiający aerodynamikę 'Vortex Generator' czyli generator wirów powietrznych wyglądający jak malutkie rekinie płetwy na w tylnej części dachu (stąd popularna nazwa 'Shark Fins'), zawieszenie marki Bilstein, oraz koła firmy BBS.

Na polski rynek wprowadzono dwie wersje wyposażenia P01 (odpowiednik wersji GSR) oraz P03 (odpowiednik wersji SE dodatkowo z zawieszeniem Bilstein i kołami BBS z wersji MR). Do obu wersji wyposażeniowych dostępne były również specjalne pakiety poprawiające osiągi auta: – Lancer Evolution IX GT300 (moc 305 KM moment obrotowy 403 N•m – Lancer Evolution IX GT340 (moc 340 KM moment obrotowy 430 N•m

W związku z dużym zainteresowaniem wzmocnionymi wersjami w 2007 roku stworzony został jeszcze mocniejszy pakiet GT360 (360 KM 440 N•m). W tym samym roku powstała również super-ekskluzywna, limitowana do zaledwie 10 egzemplarzy wersja Mitsubishi Lancer Evolution IX GT400 Extreme, która poza niesamowitą mocą 395 KM i momentem obrotowym 500 N•m generowaną z zaledwie 2-litrowego silnika, wyposażona jest elektronicznie sterowane zawieszenie firmy Tein, limitowane kute felgi firmy Ralliart R01, limitowaną dokładkę zderzaka firmy Ralliart z włókna węglowego, ksenonowe światła (nie występujące seryjnie w żadnej innej wersji), zestaw wyścigowych hamulców firmy Stoptech, oraz wiele innych dodatków poprawiających zarówno komfort jazdy oraz i osiągi. Mitsubishi Lancer Evloution IX GT400 Extreme do 100 km/h przyspiesza w czasie poniżej 4 sekund.

Dane techniczne

 
Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:
Evolution IX GSR/SE/MR R4 2,0 l (1997 cm³), DOHC, turbo wtrysk EFi 85,00 mm × 88,00 mm 8,8:1 280 KM (206 kW) przy 6500 obr/min 355 N•m przy 3500 obr/min 5,7 s 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
Evolution IX GT300 R4 2,0 l (1997 cm³), DOHC, turbo wtrysk EFi 85,00 mm × 88,00 mm 8,8:1 305 KM (224 kW) 403 N•m 5,2 s
Evolution IX GT340 R4 2,0 l (1997 cm³), DOHC, turbo wtrysk EFi 85,00 mm × 88,00 mm 8,8:1 340 KM (250 kW) 440 N•m 4,5 s
Evolution IX GT360 R4 2,0 l (1997 cm³), DOHC, turbo wtrysk EFi 85,00 mm × 88,00 mm 8,8:1 360 KM (264 kW) 450 N•m 4,3 s
Evolution IX GT400 Extreme R4 2,0 l (1997 cm³), DOHC, turbo wtrysk EFi 85,00 mm × 88,00 mm 8,8:1 395 KM (290 kW) 500 N•m 3,8 s