Nissan Fairlady Z

 
 
 
Nissan/Datsun Z
Nissan Fairlady Z
Ilustracja
Inne nazwy Datsun 240Z
Datsun 260Z
Datsun 280Z
Datsun 280ZX
Nissan 300ZR
Nissan 300ZX
Nissan 350Z
Nissan 370Z
Producent Datsun
Nissan
Okres produkcji od 1969
Dane techniczne
Segment G

Nissan/Datsun Z – seria samochodów sportowych produkowanych przez japońskie przedsiębiorstwo Nissan Motors. Pierwszym modelem należącym do serii był Datsun 240Z. Na rynku japońskim samochody pochodzące od serii Z sprzedawane są pod nazwą Nissan Fairlady Z.

280Z

Ostatni model z pierwszej serii Z to model 280Z, którego produkcję rozpoczęto w 1975 roku. Pojemność silnika została powiększona do 2753 cm³. Silnik (L28E) zachował tę samą konstrukcję (OHC), lecz główną zmianą był wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic firmy Bosch, który zastępował gaźniki typu SU. Silnik ten uzyskiwał moc 149 KM przy 5600 obr./min i 221 Nm przy 4400 obr./min. Masa pojazdu nie przekraczała 1193 kg.

Model ten był wyposażony w 5-biegową manualną przekładnię, wcześniejsze wersje miały czterobiegową skrzynię. Była też limitowana wersja nadwozia pomalowana na Black Pearl (czarna perła z białymi pasami i żaluzją na tylnej szybie), wyprodukowano ich tylko 1000 sztuk. Model wyposażono w dyfuzor dociskowy, który widać poniżej chromowanego zderzaka, dzięki temu samochód lepiej zachowywał się przy wysokich prędkościach.

280ZX

 
Nissan/Datsun 280ZX (S130)

Był to pierwszy z dwóch modeli tej generacji. Model był po całkowitym faceliftingu, został tylko silnik L28E. Samochód miał z przodu kolumny McPherson, a z tyłu wahacz wleczony (wahacz przyczepiony jest do ramy przed mostem). Konkurencją dla tego modelu było Porsche 924 z lepszym wyposażeniem, jednak w latach 70. w USA panował kryzys paliwowy, a 280ZX był oszczędniejszy, szybszy i tańszy niż konkurencja. Nadwozie było bardziej aerodynamiczne niż nadwozia poprzedników, miał też niżej umieszczony środek ciężkości. Posiadał 80-litrowy zbiornik paliwa. Dzięki niezawodności, dobrym osiągom, przyczepności i ekonomice, Datsun znajdywał coraz więcej nabywców.

280ZX Turbo

W 1981 roku została stworzona wersja turbodoładowana. Wersja ta została wypuszczona tylko na rynek japoński. Posiadała ona silnik 1998 cm³ – turbo. Deklarował się mocą 145 KM przy 5600 obr./min i 210 Nm przy 3200 obr./min. Był to lżejszy model niż w wersji amerykańskiej, poprzez zastosowanie 2.0-litrowego silnika. Dzięki temu samochód lepiej trzymał się w zakrętach. W Japonii była też oferowana wolnossąca jednostka L28E, lecz wersje różniły się nieznacznie nadwoziami, japońska wersja miała lusterka przy masce i inne felgi w standardzie. Istniała również mało znana jednostka wolnossąca o pojemności 1998 cm³ i mocy zaledwie 125 KM. Produkcję zakończono w 1983 roku.