Nissan 370Z

 
 
Nissan 370Z
Ilustracja
Inne nazwy Nissan Fairlady Z
Okres produkcji 2009 – 2020
Miejsce produkcji Japonia Tochigi
Poprzednik Nissan 350Z
Następca Nissan Z
Dane techniczne
Segment sportowe segmentu C
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
2-drzwiowy roadster
Silniki 3,7 l VQ37VHR V6
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna
7-biegowa automatyczna
Napęd tylny
Długość 4250 mm
Szerokość 1850 mm
Wysokość 1320 mm
Rozstaw osi 2550 mm
Masa własna 1466 kg
Liczba miejsc 2
Dane dodatkowe
Pokrewne Infiniti G37
Nissan Skyline
 
Wersja Roadster

Nissan 370Z – samochód sportowy produkowany przez Nissan Motors. Został zapowiedziany 29 października 2008 roku, zaś jego premierowa prezentacja miała miejsce na 2008 Greater Los Angeles Auto Show. 370Z jest szóstą generacją rodziny modeli Z Nissana, którą zapoczątkował w latach 70. Datsun 240Z.

Stylistyka

Nissan 370Z jest dwudrzwiowym samochodem sportowym, w którym silnik umieszczony z przodu przekazuje napęd na koła tylne. Samochód utrzymany jest w sportowej stylistyce, podkreśla to długa maska oraz stosunkowo krótka przestrzeń użytkowa, aby podnieść osiągi zrezygnowano tak jak w pozostałych modelach rodziny Z ze znacznej części miejsca w bagażniku. Na zewnątrz samochód wyróżnia lina dachu typowa dla fastbacków, wysoko prowadzona linia przewężenia nadwozia oraz obłe zderzaki.

Mechanika

Samochód napędzany jest silnikiem VQ37VHR 3,7l DOHC V6 wyposażonym w systemy Variable Valve Event i Lift Control, który generuje moc 332 bhp (248 kW). Moc przenoszona jest na koła tylne poprzez nową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów z manetkami zmiany biegów zamontowanymi pod kierownicą lub przez 6-biegową skrzynię manualną.

W porównaniu z poprzednikiem, 370Z ma 100 mm krótszy rozstaw osi oraz o 69 mm całe nadwozie. Szerokość nadwozia wzrosła o 33 mm, rozstaw kół tylnych o 56 mm, zaś całkowita wysokość nadwozia została zmniejszona o 7,6 mm. Mniejsze wymiary nadwozia w połączeniu z zastosowaniem lekkich materiałów w konstrukcji pozwoliły na zmniejszenie masy pojazdu.

Model Nismo 2013

 
Nissan 370Z Nismo na Motor Show Poznań 2015

Na targach motoryzacyjnych w lutym 2013 roku w Chicago odbyła się premiera Nissana 370Z Nismo (skrót od Nissan Motorsports - oficjalny tuner Nissana). W tym samym roku w Europie zostaje rozpoczęta oficjalna sprzedaż tego modelu. Uznaje się to za początek programu wprowadzania na rynek europejski usportowionych wersji standardowych samochodów Nissana (przypomnijmy, że model 370Z Nismo wszedł na rynek europejski równolegle z modelem Juke Nismo). Różnice w stosunku do standardowego Nissana 370Z są następujące:

-przewody hamulcowe w stalowym oplocie (wspólne z modelem GT-R 35)

-płyn hamulcowy o zwiększonej tolerancji wyższych temperatur (wspólne z modelem GT-R 35)

-obniżone zawieszenie o 10 mm

-twardsze amortyzatory (23% - przód; 41% - tył)

-twardsze przednie sprężyny o 14%

-pakiet aerodynamiczny (dokładka z przodu, progi, dyfuzor, spoiler)

-kute felgi aluminiowe japońskiej firmy RAYS sygnowane przez Nismo (19x9.5 cala - przód, 19x10.5 cala - tył)

-opony Bridgestone Potenza S001 (245/40 - przód, 285/35 - tył)

-zmiany wewnątrz kabiny (obrotomierz Nismo, kierownica częściowo obszyta Alcantarą, fotele Nismo, przeszycia detali czerwoną nicią)

-nowa mapa silnika

-końcowy tłumik układu wydechowego Nismo (końcówki wydechu zwiększone do średnicy 100 mm)

Ostatnie dwie zmiany skutkowały przyrostem mocy o 16 KM (344 KM) oraz momentu obrotowego o 8 Nm (371 Nm). Czas przyspieszenia 0-100 km/h podawany przez producenta to 5,2 s. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. Wersja Nismo jest oferowana wyłącznie w 6-biegowej manualnej skrzyni biegów, trzech kolorach (Biała Perła, Jasny Srebrny, Diamentowa Czerń) oraz tylko w nadwoziu typu coupé.

W sierpniu 2014 roku samochód przeszedł face-lifting. Zmieniła się przednia część nadwozia (pojawił się nowy zderzak ze światłami dziennymi) i tylna (zderzak i spojler). We wnętrzu nowe są skorupowe fotele Recaro i tapicerka wykonana ze skóry i Alcantary. Modyfikacji poddano również nastawy tylnego zawieszenia.

Specyfikacje

  2009
Dostępne opcje Coupé, Roadster, Nismo
Napęd
Silnik VQ37VHR 3,7l V6
331 KM (243 kW) przy 7000 obr./min
370 Nm przy 5200 obr./min
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna
6-biegowa manualna z systemem SynchroRev Match
Wymiary
Masa 1466 kg
Rozstaw osi 2550 mm
Długość 4250 mm
Szerokość 1850 mm
Wysokość 1320 mm

Nissan 370Z w kulturze masowej

Nissan 370Z występuje w grach z serii Need for Speed : Need for Speed: Undercover wydane 18 listopada 2008, Need for Speed: Shift wydane 15 września 2009, Need for Speed: Hot Pursuit wydane 16 listopada 2010, Need for Speed: Shift 2 Unleashed wydane 29 marca 2011 oraz w Need for Speed: The Run wydane 15 listopada 2011.

Ponadto japoński samochód pojawił się w grze Driver: San Francisco, Test Drive Unlimited 2 oraz The Crew.

Nissan 350Z

 
Nissan 350Z
Ilustracja
Inne nazwy Nissan Fairlady Z
Producent Nissan
Okres produkcji 2002 – 2008 (Coupé)
2004 – 2009 (Roadster)
Miejsce produkcji  Japonia, Oppama (2002-2003)
 Japonia, Tochigi (2004-2009)
Poprzednik Nissan 300ZX
Następca Nissan 370Z
Dane techniczne
Segment G
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
2-drzwiowy roadster
Silniki 2003-2005
  • V6 3,5 l VQ35DE 287 KM 371 N·m

2005 (35th Anv & Track)

  • V6 3,5 l VQ35DE RevUp 300 KM 353 N·m

2006

  • V6 3,5 l VQ35DE RevUp 300 KM 353 N·m

2007-2009

  • V6 3,5 l VQ35HR 306 KM 363 N·m
Skrzynia biegów 5-biegowa automatyczna
6-biegowa manualna
Napęd tylny
Długość 2006-08: 4314 mm
2003-05: 4308 mm
Szerokość 1816 mm
Wysokość 2006-08 coupé: 1324 mm
2006-08 roadster: 1334 mm
2003-05 roadster: 1328 mm
2003-05 coupé: 1318 mm
Rozstaw osi 2650 mm
Masa własna 1446 kg
Zbiornik paliwa 80 l
Liczba miejsc 2
Dane dodatkowe
Pokrewne Nissan GT-R
Infiniti G35
Nissan Skyline

Nissan 350Z – samochód sportowy występujący jako coupé lub roadster zbudowany przez Nissan Motors. Na rynek wprowadzony został w sierpniu 2002.

Samochód znalazł się na liście dziesięciu najlepszych aut magazynu Car and Driver na rok 2003.

Dane techniczne[edytuj | edytuj kod]

 
Wersja Silnik: Układ zasilania: Śr. × skok tłoka: St. sprężania: Moc maks: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
'02 350Z (US) V6 3,5 l (3498 cm³), DOHC wtrysk SMPFi 95,50 mm × 81,40 mm 10,3:1 291 KM (214 kW) przy 6200 obr/min 372 Nm przy 4800 obr/min b/d b/d
'03 350Z Z33 V6 3,5 l (3498 cm³), DOHC wtrysk SMPFi 95,50 mm × 81,40 mm 10,3:1 280 KM (206 kW) przy 6200 obr/min 363 Nm przy 4800 obr/min 5,9 s 249 km/h
'03 350Z 35th Anniversary V6 3,5 l (3498 cm³), DOHC wtrysk SMPFi 95,50 mm × 81,40 mm 10,3:1 300 KM (221 kW) przy 6400 obr/min 353 Nm przy 4800 obr/min 5,8 s 249 km/h
'05 350Z GT4 V6 3,5 l (3498 cm³), DOHC wtrysk SMPFi 95,50 mm × 81,40 mm 10,3:1 300 KM (221 kW) przy 6400 obr/min 353 Nm przy 4800 obr/min 5,8 s 249 km/h
'07 350Z (US) V6 3,5 l (3498 cm³), DOHC wtrysk SMPFi 95,50 mm × 81,40 mm 10,6:1 310 KM (228 kW) przy 6800 obr/min 364 Nm przy 4800 obr/min b/d b/d
'08 350Z Nismo V6 3,5 l (3498 cm³), DOHC wtrysk SMPFi 95,50 mm × 81,40 mm 10,6:1 310 KM (228 kW) przy 6800 obr/min 364 Nm przy 4800 obr/min b/d b/d
 
Nissan 350Z Roadster
  • napęd: tylny
  • skrzynia biegów: ręczna, 6-biegowa lub automatyczna, 5-biegowa
  • długość/rozstaw osi: 431,5cm/265 cm
  • szerokość/wysokość: 181,5cm/132,5cm
  • masa/ładowność: 1549/271 kg
  • pojemność bagażnika: 235l
  • opony przód-tył: 225-245/45 R18

Nissan Fairlady Z

 
 
 
Nissan/Datsun Z
Nissan Fairlady Z
Ilustracja
Inne nazwy Datsun 240Z
Datsun 260Z
Datsun 280Z
Datsun 280ZX
Nissan 300ZR
Nissan 300ZX
Nissan 350Z
Nissan 370Z
Producent Datsun
Nissan
Okres produkcji od 1969
Dane techniczne
Segment G

Nissan/Datsun Z – seria samochodów sportowych produkowanych przez japońskie przedsiębiorstwo Nissan Motors. Pierwszym modelem należącym do serii był Datsun 240Z. Na rynku japońskim samochody pochodzące od serii Z sprzedawane są pod nazwą Nissan Fairlady Z.

280Z

Ostatni model z pierwszej serii Z to model 280Z, którego produkcję rozpoczęto w 1975 roku. Pojemność silnika została powiększona do 2753 cm³. Silnik (L28E) zachował tę samą konstrukcję (OHC), lecz główną zmianą był wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic firmy Bosch, który zastępował gaźniki typu SU. Silnik ten uzyskiwał moc 149 KM przy 5600 obr./min i 221 Nm przy 4400 obr./min. Masa pojazdu nie przekraczała 1193 kg.

Model ten był wyposażony w 5-biegową manualną przekładnię, wcześniejsze wersje miały czterobiegową skrzynię. Była też limitowana wersja nadwozia pomalowana na Black Pearl (czarna perła z białymi pasami i żaluzją na tylnej szybie), wyprodukowano ich tylko 1000 sztuk. Model wyposażono w dyfuzor dociskowy, który widać poniżej chromowanego zderzaka, dzięki temu samochód lepiej zachowywał się przy wysokich prędkościach.

280ZX

 
Nissan/Datsun 280ZX (S130)

Był to pierwszy z dwóch modeli tej generacji. Model był po całkowitym faceliftingu, został tylko silnik L28E. Samochód miał z przodu kolumny McPherson, a z tyłu wahacz wleczony (wahacz przyczepiony jest do ramy przed mostem). Konkurencją dla tego modelu było Porsche 924 z lepszym wyposażeniem, jednak w latach 70. w USA panował kryzys paliwowy, a 280ZX był oszczędniejszy, szybszy i tańszy niż konkurencja. Nadwozie było bardziej aerodynamiczne niż nadwozia poprzedników, miał też niżej umieszczony środek ciężkości. Posiadał 80-litrowy zbiornik paliwa. Dzięki niezawodności, dobrym osiągom, przyczepności i ekonomice, Datsun znajdywał coraz więcej nabywców.

280ZX Turbo

W 1981 roku została stworzona wersja turbodoładowana. Wersja ta została wypuszczona tylko na rynek japoński. Posiadała ona silnik 1998 cm³ – turbo. Deklarował się mocą 145 KM przy 5600 obr./min i 210 Nm przy 3200 obr./min. Był to lżejszy model niż w wersji amerykańskiej, poprzez zastosowanie 2.0-litrowego silnika. Dzięki temu samochód lepiej trzymał się w zakrętach. W Japonii była też oferowana wolnossąca jednostka L28E, lecz wersje różniły się nieznacznie nadwoziami, japońska wersja miała lusterka przy masce i inne felgi w standardzie. Istniała również mało znana jednostka wolnossąca o pojemności 1998 cm³ i mocy zaledwie 125 KM. Produkcję zakończono w 1983 roku.