R33

Nissan Skyline R33
Ilustracja
Widok od przodu – Nissan Skyline R33
Producent Nissan
Okres produkcji 1993–1999
Poprzednik Nissan Skyline R32
Następca Nissan Skyline R34
Dane techniczne
Segment samochód sportowy
Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan 2-drzwiowe coupé
 
R33 Skyline GTST series 2 coupé
 
R33 Skyline GTS25t four door (tył)
 
wnętrze R33 Skyline'a

Skyline R33 został wyprodukowany w sierpniu 1993 roku. Nieco cięższy od R32, dostępny był w wersji dwu- i czterodrzwiowej; wszystkie modele miały silniki sześciocylindrowe. Nissan zrobił niezwykły skok w dół, wyprodukował wersje GTS z silnikiem 2.0l RB20E, podczas gdy produkcja R33 z silnikiem DOHC RB20DET została przerwana. W R32 były stosowane automatyczne 5-biegowe skrzynie biegów, połączone z 2.5l wolnossącym silnikiem, wszystkie 2.0l oraz 2.5l silniki miały automatyczne, 4-biegowe skrzynie biegów. Niektóre modele zostały zaopatrzone w zmodyfikowany system czterech kół skrętnych HICAS, który został nazwany Super HICAS, zastosowany po raz pierwszy w R32 GT-R. Super HICAS sterował poprzez komputer tylne koła; był to system hydrauliczny. Ograniczono ślizg w tylnym dyferencjale, zamiast tego był on wypełniony kleistym olejem LSD. W aktywny dyferencjał zostały wyposażone wszystkie Skyline’y R33 V-Spec. Silniki RB25DE i RB25DET były wyposażone także w system NVCS (variable inlet cam phasing – system zmiennych faz rozrządu). Miały one pewną przewagę, ponieważ przy pewnej liczbie obrotów została zmieniona krzywka, co zmieniało charakterystykę silnika. Z okazji czterdziestych urodzin Nissana do produkcji został wprowadzony model R33 GT-R w wersji czterodrzwiowej. Modyfikacją tego modelu były zainteresowane dwie firmy: pierwsza to AUTECH, a druga to NISMO.

1996

Skyline R33 (seria II) był następcą modeli R32. W 1996 poduszka powietrzna kierowcy była praktycznie w standardzie, natomiast poduszka pasażera była opcją. Układ zapłonowy został także zmieniony, moduł systemu zapłonowego już nie był umieszczony w pokrywie zaworów, został zastąpiony układem sterowania znajdującym się w ECU. Turbo dostało nylonowe koło sprężarki. Przez pewien czas Skyline R33 był produkowany w bardzo dużej liczbie, w różnych stylach lamp oraz z różnymi body kitami, dostosowanych do nadwozia, podwozie zaś nie uległo żadnym zmianom. Wśród kosmetycznych zmian w drugiej serii R33 można wymienić zmienione światła przednie, które mocniej zachodziły dołem w stronę grilla, były dostosowane z nowymi soczewkami, grill był dłuższy niż w serii I, maska miała ukształtowaną przednią część, tak aby pasowała do nowych świateł oraz przedniego zderzaka, zmiana zderzaka polegała na obniżeniu krawędzi styku świateł oraz zderzaka. W późniejszych modelach serii II istniała możliwość zamówienia systemu Activ-LSD. Nissan przerwał produkcje modelu R33 w roku 1996- roku czterdziestych urodzin Nissana.

GT-R

Skyline BCNR33 występował także z silnikiem RB26DETT pochodzącym z modelu BNR32, został zwiększony moment obrotowy, dzięki zmianom w aerodynamice turbiny oraz dolocie i intercolerze. W turbinie zostały zmienione łożyska na kulkowe, ale turbina dalej pozostała ceramiczna, oprócz turbiny N1 (metalowa turbina, łożyska kulkowe). W wersji GT-R R33 wszystkie modele były wyposażone w hamulce Brembo. W 1995 roku GT-R został ulepszony: silnik RB26DETT, system czterech kół skrętnych Super HICAS oraz ATTESA-ETS. Limitowaną serie stworzono w 1996 roku, nazwaną NISMO 400R, co oznaczało 400 KM. Kierowca testowy Nissana Dirk Schoysman okrążył północną pętlę toru Nürburgring w mniej niż 8 minut. Był to praktycznie pierwszy samochód, który pokonał barierę 8 minut, poza Jaguarem XJ220, który uzyskał czas 7 minut i 46 sekund. Inni producenci dogonili Nissana; nadmienić należy model R33 nie był stworzony do wyścigów, pod tym względem górował zawsze nad nim model R32.

Modele GT-R

  • GT-R – 2.6l RB26DETT DOHC twin-turbo I6, 305 KM (ograniczona do 280 KM) 375 Nm 4WD
  • GT-R LM – 2.6l RB26DETT DOHC twin-turbo I6, 305 KM FR
  • 400R – 2.8l RBX-GT2 DOHC twin-turbo I6, 400 KM, 478 Nm 4WD

Modele:

  • HR33 GTS – 2.0l RB20E SOHC I6, 130 KM (96 kW, 172 Nm)
  • ER33 GTS25 – 2.5l RB25DE DOHC I6, 190 KM (140 kW, 231 Nm)
  • ENR33 GTS-4 – 2.5l RB25DE DOHC I6, 190 KM (140 kW, 231 Nm) AWD
  • ECR33 GTS25T – 2.5l RB25DET DOHC turbo I6, 250 KM (184 kW, 294 Nm)