Nissan GT-R – dwudrzwiowe coupé firmy Nissan, zapowiedziane 6 grudnia 2007. Do sprzedaży międzynarodowej wszedł na początku czerwca 2008. Pod koniec 2010 roku przeszedł facelifting. W 2009 roku samochód zdobył tytuł World Performance Car of the Year.

Prace nad samochodem trwały od 2001 roku. Po zakończeniu produkcji modelu Skyline R34 w 2002 roku nastała 6-letnia przerwa. W 2003 roku powstał nieco odbiegający segmentem od poprzednika model V35. Był to pierwszy Skyline, który był sprzedawany w USA jako Infiniti G35. Nissan GT-R został oficjalnie zaprezentowany w 2007 roku, a wprowadzony do sprzedaży w 2008.

W 2013 roku pojawił się Nissan GT-R Gentleman Edition, który bazuje na wariancie Black Edition i jest oferowany jedynie w szarym kolorze - Grey Squale. Na nadwoziu zamontowano plakietki z napisem "Gentleman Edition". We wnętrzu zmiany są niewielkie, zastosowano czerwoną tapicerkę skórzaną na fotelach, boczkach drzwi i desce rozdzielczej. Wewnątrz znajduje się plakietka z numerem seryjnym modelu w edycji specjalnej.

W listopadzie 2013 roku Nissan zaprezentował GT-R-a po liftingu. Samochód otrzymał nowy przód, pojawiło się również wiele modernizacji mechanicznych, w tym zawieszenia. Całkowitą nowością jest również wersja Nismo o mocy 591 KM.

Dane techniczne modelu GT-R

Dostępne wersje

  • Nissan GT-R
  • Nissan GT-R Gentleman edition
  • Nissan GT-R Premium edition
  • Nissan GT-R Black edition
  • Nissan GT-R SpecV
  • Nissan GT-R Track edition
  • Nissan GT-R Egoist[4]
  • Nissan GT-R Nismo
  • Nissan GT-R Prestige Edition

Silnik

  • Typ silnika – VR38DETT

Stworzony specjalnie dla tego modelu silnik VR38DETT o pojemności 3.8 l w układzie V, sześciocylindrowy, który doładowany jest parą turbosprężarek IHI. Produkuje moc 570 (początkowo 485, po liftingu zwiększona do 530, następnie do 550) KM przy 6800 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynoszący 632 Nm dostępny jest w zakresie od 3300 do 5800 obr./min.

  • Konfiguracja – V6 DOHC bi-turbo
  • Średnica cylindra x skok tłoka (mm) – 95,5 x 88,4
  • Pojemność – 3799 cm³
  • Stopień sprężania – 9:1
  • System paliwowy – NISSAN EGI (ECCS) Elektronicznie sterowany system wtrysku paliwa
  • Zalecane paliwo – benzyna 100 RON (dopuszczalna benzyna 98 RON)
  • Napęd – Stały inteligentny napęd 4x4 rozdzielany automatycznie na poszczególne koła i osie w proporcji 35/65

Rocznik 2008

  • Maks. moc – 356 kW (485 KM) przy 6400 obr./min
  • Maks. moment obrotowy – 588 Nm przy 3200-5200 obr./min
  • Prędkość maksymalna: od 310 - 345 km/h

Rocznik 2010

  • Maks. moc – 390 kW (530 KM) przy 6400 obr./min
  • Maks. moment obrotowy – 612 Nm przy 3200-6000 obr./min

Rocznik 2011

  • Maks. moc – 404 kW (550 KM) przy 6400 obr./min
  • Maks. moment obrotowy – 632 Nm przy 3200-5800 obr./min
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,8 s
  • Prędkość maksymalna: 335 Km/h

Rocznik 2017

  • Maks. moc - 419 kW (570 KM) przy 6800 obr./min
  • Maks. moment obrotowy - 632 Nm przy 3300-5800 obr./min
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,7 s
  • Prędkość maksymalna: 315 Km/h

Skrzynia biegów

  • Typ przekładni – GR6 Dual Clutch Transmission (dwusprzęgłowa skrzynia biegów)
  • Przełożenie główne – 3,7:1
  • Napęd – 4WD

Dzięki zastosowanym dwóm sprzęgłom, jednym dla biegów parzystych (2,4,6), drugim dla nieparzystych (1,3,5) przekładnia charakteryzuje się wyjątkowo krótkim czasem zmiany przełożenia.

R34

Nissan Skyline R34
Ilustracja
Widok od przodu – Nissan Skyline R34
Producent Nissan
Projektant Kozo Watanabe
Okres produkcji 1998–2002
Miejsce produkcji Musashimurayama, Japonia
Poprzednik Nissan Skyline R33
Następca Nissan GT-R R35
Dane techniczne
Segment samochód sportowy
Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupé
Silniki RB26DETT I6 24V [2568cm³]
Skrzynia biegów 6-biegowa Getrag
Napęd AWD
Długość 4,600 mm
Szerokość 1,785 mm
Wysokość 1,360 mm
Rozstaw osi 2,665 mm
Masa własna 1536-1560kg
Zbiornik paliwa 65
Liczba miejsc 4
 
A R34 Skyline 25GT-t coupé

W maju 1998 roku model HR/ER/ENR34 przeszedł ogromną liczbę zmian w porównaniu do dwóch poprzednich modeli R32 i R33, pogłębiono w nim sportowy charakter, silnik RB25DET NEO stał się bardziej ekonomiczny, poprzez to bardziej przyjazny środowisku. Produkcja R34 z oznaczeniem GT z silnikiem RB20E została przerwana, w zamian za ten silnik został wprowadzony do produkcji ulepszony silnik RB20DE z modelu R32, dostał on również do oznaczenia NEO. Skyline’a R34 napędzał silnik RB20DE NEO, połączony z 5-biegową skrzynią biegów, 6-cylindrowy rzędowy silnik stał się najbardziej ekonomiczny spośród wszystkich R6 w Skyline'ach. 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów dostępna była w niektórych modelach, w poprzednich modelach była niedostępna. Nissan produkował 4-biegową automatyczną przekładnię tiptronic, dla wszystkich automatycznych wersji.Samochód był używany w filmie ,,2Fast 2Furious" oraz ,,Fast and Furious 4. "

Oferowany był w kolorach:

AR2 – Active Red

EV1 – Lightning Yellow

EY0 – SIllica Breath

GV1 – Black Pearl

JW0 – Millennium Jade

KR4 – Sonic Silver

KV2 – Athlete Silver

LV4 – Midnight Purple II

LX0 – Midnight Purple III

QT1/QX1 – Pearl White

TV2 – Bayside Blue

WV2 – Sparkling Silver

GT-R

 
Nissan Skyline R34 GT-R M-Spec Nür.

R34 wszedł na rynek w 1999 roku; w porównaniu z poprzednikiem zostało zmodyfikowane podwozie, zmianom uległy również inne elementy. Bardziej wytrzymały blok N1 GT-R został założony we wszystkich GT-R’ach R34, niestety nękały go problemy z układem smarowania przez zbyt małe kanały olejowe oraz za słabą pompę. Standardowo R34 był zaopatrzony w turbiny ze stalowymi wirnikami. Turbina w R34 N1 została zaopatrzona w łożyska kulkowe. Skrzynia biegów również została wzmocniona. Wałki rozrządu zostały na nowo zestrojone i w dużym stopniu różniły się od tych zamontowanych w RB26DETT z R32. Orurowanie i intercooler zostały dopracowane i ulepszone. Największą cechą i najbardziej znaczącą dla R34 GT-R, której nie było w żadnym innym modelu Skyline, był wyświetlacz na górze deski rozdzielczej o nazwie MFD (Multi Function Display). Ten wyświetlacz był bardzo znaczący dla samochodu w tym czasie. Pokazywał on wiele statystyk silnika samochodu, w tym ciśnienie doładowania, temperaturę oleju, temperaturę wody i wiele innych. Jako samochód z 1999 roku tego rodzaju technologia była wówczas bardzo rzadka i zaawansowana. Funkcja MFD w wersji Nismo była w stanie pokazać siłę G, przy której znajdował się samochód podczas jazdy a także licznik okrążeń, który można uruchomić za pomocą przycisku umieszczonego w pobliżu dźwigni zmiany biegów. W urządzeniu Nismo MFD ukryto również przewód szeregowy złącza DB9 ukryty pod lewą osłoną po stronie pasażera, która mogła służyć do przesyłania danych z samochodu do laptopa. Można to zrobić tylko za pomocą japońskiej wersji systemu Windows i japońskiego oprogramowania, co jest dziś bardzo trudne do zdobycia. Inne funkcje, takie jak akumulator umieszczony pod tylnym siedzeniem samochodu, zapewniły więcej miejsca w komorze silnika. Samochód był oferowany z systemami ATESSA-ETS PRO (b.zaawansowany napęd AWD z elektronicznym rozdziałem momentu pomiędzy osiami kół itp.) i HICAS (tylnej osi skrętnej) Nissan wypuścił także serię udoskonalonych R34 GT-R i nazwał je V-spec II. Powstał także R34 GT-R V-Spec II N1, ale brak części dla Nismo zmusił ich do zaprzestania produkcji samochodu szybszego do V-spec II.

Modele:

  • GT – 2.0l RB20DE NEO I6, 140 KM
  • 25 GT, GT-X, GT-V – 2.5l RB25DE NEO I6, 193 KM
  • GT-FOUR – 2.5l RB25DE NEO I6, 193 KM AWD GT-T – 2.5l RB25DET NEO turbo I6, 280 KM, 343 Nm

Modele wersji GT-R:

  • 1999 GT-R – 2.6l RB26DETT twin-turbo I6, 332 KM (244 kW, 392 Nm) (reklamowany z mocą 280 KM na rynku japońskim ze względu na ograniczenia)
  • 1999 GT-R V-Spec – jw., maska z włókna węglowego, dokładka aerodynamiczna przedniego zderzaka
  • 1999-2002 GT-R V-Spec N1 – blok N1, wersja "odchudzona": bez klimatyzacji, systemu audio oraz tylnej wycieraczki. (wyprodukowano 45 sztuk która ustanowiła czas przejazdu toru Nürburgring dla modelu R34)
  • 2001-2002 GT-R M-Spec (Mizuno-Spec) – wyposażony w skórzaną tapicerkę, bardziej miękkie zawieszenie z systemem tłumienia oraz podgrzewane siedzenia,prędkościomierz wyskalowany do 300km/h
  • 2000-2002 GT-R V-Spec II Nür – blok N1 motor, v/max: 300 km/h. (wyprodukowano 750 sztuk)
  • 2000-2002 GT-R M-Spec Nür – patrz: M-Spec + silnik N1, v/max: 300 km/h. (wyprodukowano 250 sztuk)
  • 2005 GT-R Z-tune – 2.8l RB28DETT Z2 twin turbo I6, 500 KM (368 kW, 540 Nm) Z1 i Z2 (wariant wersji Nismo, wyprodukowano 20 sztuk,z tego 19 sprzedanych klientom) Prototyp Z-Tune'a #P001 służy jako pojazd wystawowy w Nismo Omori Factory
  • 2003 GT-R R-tune (wariant wersji Nismo,bazujący na V-Spec II Nür) – RB26DETT I6 24V [2586cm³] R1 450KM oficjalnie Nismo wyprodukowało trzy sztuki, do tej pory wiadomo o dwóch egzemplarzach w tym jedny w posiadaniu przez klienta.
  • R34 Z-Tune (2002 rok) jako iż jest on zakończeniem produkcji masowej bazowego model BNR34 Nismo postanowiło następnego roku zbudować prototypowy Nismo Z-Tune'a, który bazował wtedy na 2002' R34 V-Spec II. SIlnik o oznaczeniu Z1 RB26DETT, silnik ten powstał w oparciu o doświadczenia wyścigowe Le Mans GT2 i GT500 Nissana wzmacniając blok oraz zwiększając pojemność do 2.8l [2771cm³]. Dzięki tej pojemności 2,8 i zmodyfikowanym turbosprężarkom silnik Z1 uzyskał moc 500KM osiągając od 0 do 100 w 3.8 sekund i prędkością maksymalną wynosząca 327km/h. Każdy silnik RB28DETT który został specjalnie przygotowany dla każdego egzemplarza został złożony ręcznie przez speców z Nismo Factory rozwiercając blok silnika, tłoki, wał korbowy jak i komorę cylindrów do 2.8 litra pozwalając na to kręcić się do 8000 obrotów. W budowie silnika turbosprężarki dostarczyła japońska firma IHI Corporation. Druga przebudowa tego silnika została oznaczona symbolem "Z2". Nadwozie zostało zaprojektowane z wykorzystaniem tych samych funkcjonalnych elementów, które zastosowano w samochodach wyścigowych Nismo GT500, takich jak otwory wentylacyjne w masce silnika na masce i zderzakach, a także szerszych nadkoli dla szerszych kół. Zastosowano również zawieszenie firmy Sachs i specjalnie zaprojektowany 365mm układ hamulcowy Brembo z 6-tłoczkowymi zaciskami. Inżynierowie wzmocnili i usztywnili podwozie jak i spawy w kluczowych obszarach karoserii, ramy drzwi, oraz dodali włókna węglowe (maska,przednie nadkola, carbonowa dokładka przedniego zderzaka) do kolumn resorujących i tunelu przekładni oraz wnęki silnika, całkowicie przeprojektowując zawieszenie, układ napędowy, silnik, skrzynię biegów i inne elementy, aby pracować z maksymalną wydajnością i niezawodnością.
  • R34 vs Amerykański import: Na początku lat 2000 firma MotoRex oficjalnie zimportowała około 14 egzemplarzy R34 które 4 z nich zostały wykorzystane do filmu Szybcy i Wściekli 2. Ze względu panujących przepisów w Ameryce R34 nie może zostać legalnie sprowadzone do kraju ze względu nie spełniających emisji spalin jak i bezpieczeństwa, krążą plotki też że Japonia nie widziała potencjału w Amerykańskim rynku tak by inwestować w oficjalny import ich modelu.
Nissan Skyline Sedan V35 in 2007.jpg
 

R33

Nissan Skyline R33
Ilustracja
Widok od przodu – Nissan Skyline R33
Producent Nissan
Okres produkcji 1993–1999
Poprzednik Nissan Skyline R32
Następca Nissan Skyline R34
Dane techniczne
Segment samochód sportowy
Typy nadwozia 4-drzwiowy sedan 2-drzwiowe coupé
 
R33 Skyline GTST series 2 coupé
 
R33 Skyline GTS25t four door (tył)
 
wnętrze R33 Skyline'a

Skyline R33 został wyprodukowany w sierpniu 1993 roku. Nieco cięższy od R32, dostępny był w wersji dwu- i czterodrzwiowej; wszystkie modele miały silniki sześciocylindrowe. Nissan zrobił niezwykły skok w dół, wyprodukował wersje GTS z silnikiem 2.0l RB20E, podczas gdy produkcja R33 z silnikiem DOHC RB20DET została przerwana. W R32 były stosowane automatyczne 5-biegowe skrzynie biegów, połączone z 2.5l wolnossącym silnikiem, wszystkie 2.0l oraz 2.5l silniki miały automatyczne, 4-biegowe skrzynie biegów. Niektóre modele zostały zaopatrzone w zmodyfikowany system czterech kół skrętnych HICAS, który został nazwany Super HICAS, zastosowany po raz pierwszy w R32 GT-R. Super HICAS sterował poprzez komputer tylne koła; był to system hydrauliczny. Ograniczono ślizg w tylnym dyferencjale, zamiast tego był on wypełniony kleistym olejem LSD. W aktywny dyferencjał zostały wyposażone wszystkie Skyline’y R33 V-Spec. Silniki RB25DE i RB25DET były wyposażone także w system NVCS (variable inlet cam phasing – system zmiennych faz rozrządu). Miały one pewną przewagę, ponieważ przy pewnej liczbie obrotów została zmieniona krzywka, co zmieniało charakterystykę silnika. Z okazji czterdziestych urodzin Nissana do produkcji został wprowadzony model R33 GT-R w wersji czterodrzwiowej. Modyfikacją tego modelu były zainteresowane dwie firmy: pierwsza to AUTECH, a druga to NISMO.

1996

Skyline R33 (seria II) był następcą modeli R32. W 1996 poduszka powietrzna kierowcy była praktycznie w standardzie, natomiast poduszka pasażera była opcją. Układ zapłonowy został także zmieniony, moduł systemu zapłonowego już nie był umieszczony w pokrywie zaworów, został zastąpiony układem sterowania znajdującym się w ECU. Turbo dostało nylonowe koło sprężarki. Przez pewien czas Skyline R33 był produkowany w bardzo dużej liczbie, w różnych stylach lamp oraz z różnymi body kitami, dostosowanych do nadwozia, podwozie zaś nie uległo żadnym zmianom. Wśród kosmetycznych zmian w drugiej serii R33 można wymienić zmienione światła przednie, które mocniej zachodziły dołem w stronę grilla, były dostosowane z nowymi soczewkami, grill był dłuższy niż w serii I, maska miała ukształtowaną przednią część, tak aby pasowała do nowych świateł oraz przedniego zderzaka, zmiana zderzaka polegała na obniżeniu krawędzi styku świateł oraz zderzaka. W późniejszych modelach serii II istniała możliwość zamówienia systemu Activ-LSD. Nissan przerwał produkcje modelu R33 w roku 1996- roku czterdziestych urodzin Nissana.

GT-R

Skyline BCNR33 występował także z silnikiem RB26DETT pochodzącym z modelu BNR32, został zwiększony moment obrotowy, dzięki zmianom w aerodynamice turbiny oraz dolocie i intercolerze. W turbinie zostały zmienione łożyska na kulkowe, ale turbina dalej pozostała ceramiczna, oprócz turbiny N1 (metalowa turbina, łożyska kulkowe). W wersji GT-R R33 wszystkie modele były wyposażone w hamulce Brembo. W 1995 roku GT-R został ulepszony: silnik RB26DETT, system czterech kół skrętnych Super HICAS oraz ATTESA-ETS. Limitowaną serie stworzono w 1996 roku, nazwaną NISMO 400R, co oznaczało 400 KM. Kierowca testowy Nissana Dirk Schoysman okrążył północną pętlę toru Nürburgring w mniej niż 8 minut. Był to praktycznie pierwszy samochód, który pokonał barierę 8 minut, poza Jaguarem XJ220, który uzyskał czas 7 minut i 46 sekund. Inni producenci dogonili Nissana; nadmienić należy model R33 nie był stworzony do wyścigów, pod tym względem górował zawsze nad nim model R32.

Modele GT-R

  • GT-R – 2.6l RB26DETT DOHC twin-turbo I6, 305 KM (ograniczona do 280 KM) 375 Nm 4WD
  • GT-R LM – 2.6l RB26DETT DOHC twin-turbo I6, 305 KM FR
  • 400R – 2.8l RBX-GT2 DOHC twin-turbo I6, 400 KM, 478 Nm 4WD

Modele:

  • HR33 GTS – 2.0l RB20E SOHC I6, 130 KM (96 kW, 172 Nm)
  • ER33 GTS25 – 2.5l RB25DE DOHC I6, 190 KM (140 kW, 231 Nm)
  • ENR33 GTS-4 – 2.5l RB25DE DOHC I6, 190 KM (140 kW, 231 Nm) AWD
  • ECR33 GTS25T – 2.5l RB25DET DOHC turbo I6, 250 KM (184 kW, 294 Nm)