Nissan 240SX

 
Nissan 240SX
Ilustracja
1991-94 Nissan 240SX hatchback
Producent Nissan
Okres produkcji 1989 – 1998
Miejsce produkcji  Japonia, Kiusiu
Poprzednik Nissan 200SX (S12)
Dane techniczne
Segment G
Dane dodatkowe
Pokrewne Nissan Silvia
Nissan 180SX
Nissan 200SX
Konkurencja Mazda RX-7
Pierwsza generacja (S13)
Ilustracja
1989-1990 Nissan 240SX hatchback
Okres produkcji 1989–1994
Dane techniczne
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupe
3-drzwiowe hatchback
2-drzwiowe kabriolet
Silniki 2,4 l KA24E R4
2,4 l KA24DE R4
Skrzynia biegów 4-biegowa automatyczna
5-biegowa manualna
Długość 4521 mm
Szerokość 1689 mm
Wysokość 1290 mm
Rozstaw osi 2474 mm
Masa własna 1224 kg
Druga generacja (S14)
Ilustracja
1995 240SX Zenki
Okres produkcji 1995–1998
Dane techniczne
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupe
Silniki 2,4 l KA24DE R4
Długość 4498 mm
Szerokość 1727 mm
Wysokość 1288 mm
Rozstaw osi 2525 mm
Masa własna 1253 kg

Nissan 240SX – kompaktowy samochód sportowy przygotowany przez Nissana z myślą o rynku północnoamerykańskim w 1989. Zastąpił on w 1989 model 200SX (RWD). 240SX wyposażony był w czterocylindrowy silnik KA24E o pojemności 2,4 l, który napędzał koła tylne. Model doczekał się dwóch generacji, S13 (1989-1994) oraz S14 (1995-1998), obie oparte były na płycie podłogowej S. Samochód wykazuje podobieństwo do innych modeli opartych na tej samej platformie: Silvia180SX oraz 200SX.

Nissan 200SX


Nissan 200 SX (S14)
Ilustracja
Nissan 200 SX S14a
Producent Nissan
Okres produkcji 1974 – 2002
Miejsce produkcji Japonia
Dane techniczne
Typy nadwozia Coupe
Silniki SR20DET 1998 cm3 16V turbo
Skrzynia biegów 5 biegowa
Napęd na tylne koła
Masa własna 1267 kg
Liczba miejsc 5

Określenie Nissan 200SX odnosi się do kilku modeli sportowego samochodu osobowego japońskiej firmy Nissan Motors. Samochody te były produkowane pod tą nazwą od 1974 roku do 2002.

Pierwszy jego pokaz odbył się w roku 1977. Nissan w Stanach Zjednoczonych miał jeszcze nazwę Datsun. Auto niezbyt się sprzedało, gdyż Japończycy wciąż nie mieli takiej dominacji rynku samochodowego jak dziś na terenach Ameryki Północnej. Model ten oznaczono S10. Były także egzemplarze z silnikiem 2.4, oznaczane jako Datsun 240Z, który to jest protoplastą obecnego Nissana 350Z.

W roku 1980 auto zmieniło się całkowicie – seria S110 była sprzedawana w Europie i Japonii jako Silvia, w Australii i Nowej Zelandii jako Gazelle, a w Meksyku jako Sakura. Oferowano coupé – hatchbacka i "notchbacka" z tzw. hardtopem. W latach 1981-82 200SX sprzedawany w Stanach Zjednoczonych posiadał silnik Z20E o pojemności dwóch litrów, stu koniach mechanicznych i czterech cylindrach. Lata 1982-83 to zwiększenie pojemności silnika do 2.2 litra, zwiększenie mocy do 102 koni i zmiana oznaczenia na Z22E. Te auta sprzedawały się długo bardzo dobrze i można je wciąż spotkać na drogach.

W roku 1984 wprowadzono serię S12. I znów całkowita zmiana wyglądu samochodu. 200SX posiadał ją aż do roku 1989, gdy to zmieniono go w USA na S13, oznaczany 240SX. Część egzemplarzy tej generacji dostała nowy silnik oznaczany CA18DET – o pojemności 1.8, doładowany turbiną, posiadający moc 169 koni. W roku 1987 zaoferowano model SE, który posiadał bardzo potężny silnik o pojemności 3.0 litra (SOHC V6 o mocy 160 koni). Ten silnik posiadała także pierwsza generacja Nissana 300ZX. W tym samym roku udało się zwiększyć moc do 165 koni, co stało się później znakiem końca produkcji S12.

S13 – model ten był oferowany w Europie jako 200SX, miał silnik o pojemności 1.8 litra (DOHC) CA18DET, doładowany turbiną, posiadający dwa warianty mocy – 169 (Europa) oraz 175 (Japonia) koni. Na części rynków miał nazwę 180SX, natomiast w USA był to 240SX z silnikiem 2.4 litra, bez turbiny. W roku 1993 wypuszczono nową generację – S14 z silnikiem 2.0 litra SR20DET. Natomiast trzy lata później zaprezentowano 220 konną S14a, która to praktycznie kończyła serię 200SX. W Japonii model S13 produkowany był równolegle z wersją S14 do roku 1998. Japońska wersja oprócz kierownicy po prawej stronie różniła się deska rozdzielcza, oferowano również wariant z wyświetlaczem HUD, elektronicznym sterowaniem nawiewów i klimatyzacji oraz AirBag.

Jedynie w 2000 roku ujrzały światło dzienne limitowane S15 Silvia oznakowane jako 200SX.

Nissan 180SX

 
 
Nissan 180SX
Ilustracja
Producent Nissan
Zaprezentowany 1985
Okres produkcji 1985–1998
Miejsce produkcji Japonia
Dane techniczne
Typy nadwozia coupe
Silniki 1.8 L
2.0
Długość 4521 (mm)
Szerokość 1689 (mm)
Wysokość 1290 (mm)
Masa własna 1220 kg
Dane dodatkowe
Pokrewne Nissan Silvia
Nissan 240SX
Sileighty
Nissan 200SX

Nissan 180SX – coupe osadzone na płycie typu S13 z serii „Nissan S platform”. Nissan sprzedawał ten model tylko w Japonii (na innych rynkach sprzedawany był pod innymi nazwami).

Nazwa 180SX wzięła się z silnika (1.8). W 1991, silnik został udoskonalany do 2.0 a model, zaproponowany w dwóch wersjach: wolnossącej i turbodoładowanej. Chociaż nowy silnik miał większe możliwości, nazwa 180SX pozostała.

Dane techniczne

Silniki

  CA18DET SR20DE SR20DET
Doładowanie pojedyncze turbo N/A pojedyncze turbo
Cylindry 4
Pojemność 1809 cm³ 1998 cm³
Moc 131 kW / 6400 obr./min 102 kW / 6400 obr./min 153 kW / 6000 obr./min
Moment obr. 225 Nm / 5200 obr./min 178 Nm / 4200 obr./min 274 Nm / 4000 obr./min
Napęd Tylny
Skrzynia biegów 4-biegowa automatyczna / 5-biegowa ręczna

Prędkości

  CA18DET SR20DE SR20DET
0–100 km/h 7,5 s 8,1 s 6,2 s
1/4 mili 15 s   14,5 s
maksymalna prędkość 180 km/h, elektroniczny ogranicznik

Amortyzatory

  • Przód: McPherson strut
  • Tył: Multi-link

Biegi

  CA18DET
automatyczna
CA18DET
manualna
CA18DET
manualna
SR20DET
automatyczna
SR20DET
manualna
pierwszy 3,027 3,321 3,592 2,785 3,214
drugi 1,619 1,902 2,057 1,545 1,925
trzeci 1,000 1,308 1,361 1,000 1,302
czwarty 0,694 1,000 1,000 0,694 1,000

Seria 2 Typ X

W latach 1996 do 1998 ograniczono ilość serii 2, ponieważ produkowano typ X. Model ten ma drobne kosmetyczne różnice, w porównaniu do starszych modeli.

Mechaniczne różnice: dostępne tylko w SR20DET blacktop silnik z VVT.