Pierwsza generacja

Toyota Supra I
Ilustracja
Toyota Supra I
Inne nazwy Toyota Celica Supra Mark I
Toyota Celica XX (Japonia)
Okres produkcji kwiecień 1978 – czerwiec 1981
Miejsce produkcji  Japonia
Poprzednik Toyota 2000GT
Następca Toyota Supra II
Dane techniczne
Segment G / GT
Typy nadwozia 2-drzwiowe coupé
Silniki Benzynowe:
R6 2,0 l M-EU
R6 2,0 l M-TEU Turbo
R6 2,6 l 4M-E
R6 2,8 l 5M-E
Skrzynia biegów 4-biegowa automatyczna
5-biegowa manualna
Napęd tylny
Długość 4615 mm
Szerokość 1651 mm
Wysokość 1290 mm
Rozstaw osi 2629 mm
Masa własna 1270 kg
Dane dodatkowe
Pokrewne Toyota Celica
Konkurencja Nissan Fairlady Z

Pierwsza generacja modelu produkowana była od kwietnia 1978 do czerwca 1981 roku. Oparta została w dużej mierze na wersji liftback Toyoty Celiki, pas tylny przejęto bez większych zmian, pas przedni zaś został odpowiednio wydłużony by pomieścić sześciocylindrowy silnik rzędowy (w Celice montowano silniki czterocylindrowe). Samochód był odpowiedzią Toyoty na modele serii Fairlady Z Nissana.

 
Toyota Supra I - tył pojazdu

W Japonii nowy model zaprezentowano pod nazwą Celica XX w kwietniu 1978 roku. Na rynku północnoamerykańskim samochód zadebiutował w styczniu 1979 roku. Początkowo dostępny był z silnikiem R6 2,6 l SOHC o mocy 112 KM (rynek USA) oraz R6 2,0 l SOHC o tej samej mocy na rynku japońskim. Obie jednostki napędowe wyposażone były we wtrysk paliwa. Silnik mógł być zblokowany z 5-biegową manualną (W50) bądź 4-biegową automatyczną (A40D) skrzynią biegów, obie z nadbiegiem. Standardowo pojazd wyposażony był w hamulce tarczowe na obydwu osiach.

Od rocznika 1980 zaczęto montować turbodoładowane silniki R6 o pojemności dwóch litrów, był to pierwszy samochód Toyoty z doładowaną jednostką napędową. Oprócz tego nadwozie doczekało się kosmetycznych zmian. W kolejnym roku wprowadzono silnik o pojemności 2,8 litra generujący moc 118 koni mechanicznych. Oprócz tego zastosowano ulepszoną wersję 4-biegowej skrzyni automatycznej (oznaczenie A43D). W teście przeprowadzonym przez redakcję magazynu Motor Trend, wersji R6 2.8 zmierzono czas przyspieszenia 0-100 km/h równy 10,24 s oraz czas przejazdu ¼ mili równy 19,5 s przy prędkości końcowej równej 125 km/h.

Silniki

Oznaczenie Rok Silnik Moc maks. Maks. moment obrotowy Rynek zbytu
MA45 1978 R6 2,0 l (1988 cm³) M-EU 112 KM (82 kW) 184 Nm Japonia
MA46 R6 2,6 l (2563 cm³) 4M-E 112 KM (82 kW) 184 Nm USA
1979 R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo 147 KM (108 kW) 212 Nm Japonia
R6 2,6 l (2563 cm³) 4M-E 112 KM (82 kW) 184 Nm USA
MA47 1980 R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-E 118 KM (87 kW) 197 Nm Japonia
USA