Pierwsza generacja
![]() Toyota Supra I |
|
Inne nazwy | Toyota Celica Supra Mark I Toyota Celica XX (Japonia) |
---|---|
Okres produkcji | kwiecień 1978 – czerwiec 1981 |
Miejsce produkcji | ![]() |
Poprzednik | Toyota 2000GT |
Następca | Toyota Supra II |
Dane techniczne | |
Segment | G / GT |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki | Benzynowe: R6 2,0 l M-EU R6 2,0 l M-TEU Turbo R6 2,6 l 4M-E R6 2,8 l 5M-E |
Skrzynia biegów | 4-biegowa automatyczna 5-biegowa manualna |
Napęd | tylny |
Długość | 4615 mm |
Szerokość | 1651 mm |
Wysokość | 1290 mm |
Rozstaw osi | 2629 mm |
Masa własna | 1270 kg |
Dane dodatkowe | |
Pokrewne | Toyota Celica |
Konkurencja | Nissan Fairlady Z |
Pierwsza generacja modelu produkowana była od kwietnia 1978 do czerwca 1981 roku. Oparta została w dużej mierze na wersji liftback Toyoty Celiki, pas tylny przejęto bez większych zmian, pas przedni zaś został odpowiednio wydłużony by pomieścić sześciocylindrowy silnik rzędowy (w Celice montowano silniki czterocylindrowe). Samochód był odpowiedzią Toyoty na modele serii Fairlady Z Nissana.
![](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Cgb_1980_Toyota_Supra_MT5.jpg/240px-Cgb_1980_Toyota_Supra_MT5.jpg)
W Japonii nowy model zaprezentowano pod nazwą Celica XX w kwietniu 1978 roku. Na rynku północnoamerykańskim samochód zadebiutował w styczniu 1979 roku. Początkowo dostępny był z silnikiem R6 2,6 l SOHC o mocy 112 KM (rynek USA) oraz R6 2,0 l SOHC o tej samej mocy na rynku japońskim. Obie jednostki napędowe wyposażone były we wtrysk paliwa. Silnik mógł być zblokowany z 5-biegową manualną (W50) bądź 4-biegową automatyczną (A40D) skrzynią biegów, obie z nadbiegiem. Standardowo pojazd wyposażony był w hamulce tarczowe na obydwu osiach.
Od rocznika 1980 zaczęto montować turbodoładowane silniki R6 o pojemności dwóch litrów, był to pierwszy samochód Toyoty z doładowaną jednostką napędową. Oprócz tego nadwozie doczekało się kosmetycznych zmian. W kolejnym roku wprowadzono silnik o pojemności 2,8 litra generujący moc 118 koni mechanicznych. Oprócz tego zastosowano ulepszoną wersję 4-biegowej skrzyni automatycznej (oznaczenie A43D). W teście przeprowadzonym przez redakcję magazynu Motor Trend, wersji R6 2.8 zmierzono czas przyspieszenia 0-100 km/h równy 10,24 s oraz czas przejazdu ¼ mili równy 19,5 s przy prędkości końcowej równej 125 km/h.
Silniki
Oznaczenie | Rok | Silnik | Moc maks. | Maks. moment obrotowy | Rynek zbytu |
---|---|---|---|---|---|
MA45 | 1978 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-EU | 112 KM (82 kW) | 184 Nm | Japonia |
MA46 | R6 2,6 l (2563 cm³) 4M-E | 112 KM (82 kW) | 184 Nm | USA | |
1979 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo | 147 KM (108 kW) | 212 Nm | Japonia | |
R6 2,6 l (2563 cm³) 4M-E | 112 KM (82 kW) | 184 Nm | USA | ||
MA47 | 1980 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-E | 118 KM (87 kW) | 197 Nm | Japonia USA |