Druga generacja
![]() Toyota Supra II |
|
Inne nazwy | Toyota Celica Supra Mark II Toyota Celica XX (w Japonii) |
---|---|
Okres produkcji | grudzień 1981– 1986 |
Miejsce produkcji | ![]() |
Poprzednik | Toyota Supra I |
Następca | Toyota Supra III |
Dane techniczne | |
Segment | G / GT |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki | Benzynowe: R6 2,0 l M-TE R6 2,0 l M-TEU Turbo R6 2,0 l 1G-EU R6 2,0 l 1G-GEU R6 2,8 l 5M-G R6 2,8 l 5M-GE |
Skrzynia biegów | 4-biegowa automatyczna 5-biegowa manualna |
Napęd | tylny |
Długość | 4661 mm |
Szerokość | 1720 mm |
Wysokość | 1321 mm |
Rozstaw osi | 2614 mm |
Masa własna | 1361 kg |
Zbiornik paliwa | 60,4 l |
Dane dodatkowe | |
Pokrewne | Toyota Celica Toyota Soarer |
Konkurencja | Nissan Fairlady Z |
![](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/ToyotaSupra-rear.jpg/240px-ToyotaSupra-rear.jpg)
![](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/82ltype.jpg/240px-82ltype.jpg)
W lipcu 1981 roku Toyota zmodernizowała modele rodziny Celica i Celica Supra. Na rynku Stanów Zjednoczonych Mk II dostępny był w dwóch wersjach: P-Type (wersja sportowa) oraz L-Type (wersja luksusowa). Oba warianty były bliźniacze pod względem technicznym, jedyne różnice to dostępne rozmiary opon i kół, wyposażenie nadwozia oraz przełożenia dyferencjału. Układ zawieszenia dla trzeciej generacji Supry powstał przy współpracy z brytyjskim Lotusem. Bliźniaczym modelem wprowadzonym na rynek japoński był Soarer.
Rocznik 1982 (rok produkcji 1981) przygotowany na rynek USA napędzany był przez silnik R6 2,8 l DOHC, który przy stopniu kompresji 8,8:1 generował moc 147 KM (108 kW) i moment obrotowy 210 Nm. Pozwalało to na przyspieszenie 0-100 km/h wynoszące 9,8 s oraz czas przejazdu ¼ mili równy 17,2 s przy prędkości końcowej 130 km/h. Do przeniesienia napędu służyła 5-biegowa manualna lub 4-biegowa automatyczna skrzynia biegów, obie z nadbiegiem.
Na liście wyposażenia standardowego drugiej generacji Supry znajdowały się m.in: elektrycznie odsuwane szyby, centralny zamek, elektrycznie ustawiane lusterka zewnętrzne, klimatyzacja czy też tempomat. W samochodzie zastosowano także antenę wprasowaną w szybę przednią.
Dla rocznika 1983 przygotowano wzmocnioną do 152 KM (112 kW) i 216 Nm wersję silnika R6 2.8 5M-GE. Zmieniono także typ 4-biegowej automatycznej skrzyni biegów (A43DE). Rocznik 1984 otrzymał ponownie wzmocniony silnik, ze skrzynią manualną osiągał on 162 KM (119 kW) i 221 Nm. Wzrost ten otrzymano m.in. dzięki podniesieniu stopnia kompresji do 9,2:1. Jednostki napędowe łączone ze skrzyniami automatycznymi odznaczały się tym samym poziomem mocy maksymalnej co w latach poprzednich. Zmieniono także przełożenia skrzyń biegów. Oprócz tego zmodyfikowano kształt przednich kierunkowskazów oraz wygląd pasa tylnego. Odświeżony został także wygląd kabiny pasażerskiej – licznik został wyskalowany do 130 mil na godzinę (210 km/h).
Rocznik 1985 otrzymał nieznacznie wzmocniony silnik – 163 KM (120 kW) i 229 Nm. Kolejną zmianą było wyrównanie mocy silników stosowanych ze skrzyniami automatycznymi względem jednostek napędowych stosowanych z przekładniami manualnymi. Z mocniejszym silnikiem czas przyspieszenia 0-100 km/h wynosił 8,6 s, zaś przejazdu ¼ mili 16,1 s przy prędkości końcowej 137 km/h.
Druga generacja Supry oferowana była także w: w większej części Europy (w tym Wielkiej Brytanii, Szwajcarii oraz Szwecji), Australii i Nowej Zelandii.
Silniki
Oznaczenie | Rocznik | Silnik | Moc maksymalna | Maks. moment obrotowy | Rynek zbytu |
---|---|---|---|---|---|
MA61 | 1982–1983 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 176 KM (130 kW) | 281 Nm | Europa |
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GEU | 162 KM (119 kW) | 203 Nm | Japonia | ||
1984–1986 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-E | 142 KM (104 kW) | 226 Nm | Australia Szwajcaria Szwecja |
|
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 180 KM (133 kW) | 287 Nm | Europa Nowa Zelandia |
||
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GEU | 162 KM (119 kW) | 203 Nm | Japonia | ||
MA63 | 1982 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo | 147 KM (108 kW) | 212 Nm | Japonia |
1983–1985 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo | 162 KM (119 kW) | 230 Nm | ||
MA67 | 1982 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 147 KM (108 kW) | 210 Nm | Kanada USA |
1983 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 152 KM (112 kW) | 216 Nm | ||
1984 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 162 KM (119 kW) | 221 Nm | ||
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 152 KM (112 kW) | 216 Nm | |||
1985–1986 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 163 KM (120 kW) | 229 Nm | ||
GA61 | 1982–1985 | R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-EU | 127 KM (93 kW) | 172 Nm | Japonia |
1982–1985 | R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-GEU | 162 KM (119 kW) | 182 Nm |