- Szczegóły
- Kategoria: Supra
Trzecia generacja
![]() Toyota Supra III |
|
Okres produkcji | 1986 – 1993 |
---|---|
Miejsce produkcji | ![]() |
Poprzednik | Toyota Supra II |
Następca | Toyota Supra IV |
Dane techniczne | |
Segment | G / GT |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki | Benzynowe: R6 2,0 l 1G-GTE R6 2,5 l 1JZ-GTE R6 3,0 l 7M-GE R6 3,0 l 7M-GTE |
Skrzynia biegów | 4-biegowa automatyczna 5-biegowa manualna |
Napęd | tylny |
Długość | 4620 mm |
Szerokość | 1745 mm |
Wysokość | 1310 mm (1986-89) 1301 mm (1989-92) |
Rozstaw osi | 2596 mm |
Masa własna | 1537-1595 kg |
Dane dodatkowe | |
Pokrewne | Toyota Soarer |
Konkurencja | Nissan 300ZX |
![](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e0/Toyota_Supra_rear_20071102.jpg/240px-Toyota_Supra_rear_20071102.jpg)
Trzecia generacja Supry trafiła do produkcji w lutym 1986 roku, na rynku japońskim zrezygnowano z nazwy Celica XX. Była to już zupełnie nowa konstrukcja niespokrewniona z Celicą. Oba modele stały się różnymi konstrukcjami, Celica otrzymała napęd przedni, w Suprze zaś pozostawiono napęd tylny. Nadwozie zachowało podobieństwo do drugiej generacji modelu. Pod względem konstrukcyjnym była to konstrukcja pokrewna z Toyotą Soarer.
Do napędu użyto silnika R6 3,0 l z 4 zaworami na cylinder (DOHC) w wersji wolnossącej 7M-GE oraz od 1987 turbodoładowanej 7M-GTE. Moc pierwszego wynosiła 203 KM (149 kW) przy 6000 obr./min, zblokowany był on z 5-biegową skrzynią manualną o oznaczeniu W58. Jednostka turbodoładowana osiągała 233 KM (173 kW) przy 5600 obr./min i moment siły 334 Nm, połączono ją z 5-biegową ręczną skrzynią biegów o kodzie R154. W 1989 jej moc została podniesiona do 234 KM, moment obrotowy zaś do 344 Nm. W przypadku obu jednostek można było opcjonalnie zamówić 4-biegowy automat A340E.
Od stycznia 1987 dostępna była Supra Turbo. Oprócz zastosowania turbodoładowania, różniła się od wersji wolnossącej montowaną w standardzie chłodnicą oleju, zintegrowanym tylnym spoilerem, mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (LSD) oraz spryskiwaczami przednich reflektorów. Na liście wyposażenia dodatkowego znajdował się m.in. system ABS. Od roku 1989 modele w wersji Turbo otrzymały trzyczęściowy spoiler tylny z wbudowanym trzecim światłem "stop" opartym na diodach LED, zmieniono wygląd tylnych świateł oraz pasa przedniego nadwozia. Od 1990 do wyposażenia standardowego dodano układ poduszek powietrznych.
Na rynku japońskim Supra dostępna była w trzech wersjach silnikowych: R6 2,5 l 1JZ-GTE twin-turbo o mocy 280 KM (206 kW), R6 2,0 l 1G-GTE twin-turbo 213 KM (157 kW) oraz wolnossący motor R6 2,0 l 1G-GEU.
Od sierpnia do września 1988 na rynku japońskim dostępna była seria 500 egzemplarzy homologacyjnych wersji Turbo-A. Zastosowano w niej silnik R6 3,0 l 7M-GTEU generujący moc 271 KM (199 kW) i moment obrotowy 358 Nm.
Poziom produkcji
- 1986 – 33 283
- 1987 – 29 907
- 1988 – 19 596
- 1989 – 14 544
- 1990 – 6419
- 1991 – 3623
- 1992 – 1193
Silniki
Oznaczenie | Rocznik | Silnik | Moc maksymalna | Maks. moment obrotowy | Rynek zbytu |
---|---|---|---|---|---|
MA70 | 1986.5-1992 | R6 3,0 l (2954 cm³) 7M-GE | 203 KM (149 kW) | 266 Nm | Kanada Europa USA |
R6 3,0 l (2954 cm³) 7M-GTE turbo | 233 KM (172 kW) | 325 Nm | Kanada Europa USA Japonia |
||
GA70 | 1986.5-1992 | R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-GEU | 162 KM (119 kW) | 176 Nm | Japonia |
R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-GTE twin-turbo | 208 KM (153 kW) | 244 Nm | Japonia | ||
JZA70 | 1990–1992 | R6 2,5 l (2491 cm³) 1JZ-GTE twin-turbo | 280 KM (206 kW) | 363 Nm | Japonia |
- Szczegóły
- Kategoria: Supra
Druga generacja
![]() Toyota Supra II |
|
Inne nazwy | Toyota Celica Supra Mark II Toyota Celica XX (w Japonii) |
---|---|
Okres produkcji | grudzień 1981– 1986 |
Miejsce produkcji | ![]() |
Poprzednik | Toyota Supra I |
Następca | Toyota Supra III |
Dane techniczne | |
Segment | G / GT |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki | Benzynowe: R6 2,0 l M-TE R6 2,0 l M-TEU Turbo R6 2,0 l 1G-EU R6 2,0 l 1G-GEU R6 2,8 l 5M-G R6 2,8 l 5M-GE |
Skrzynia biegów | 4-biegowa automatyczna 5-biegowa manualna |
Napęd | tylny |
Długość | 4661 mm |
Szerokość | 1720 mm |
Wysokość | 1321 mm |
Rozstaw osi | 2614 mm |
Masa własna | 1361 kg |
Zbiornik paliwa | 60,4 l |
Dane dodatkowe | |
Pokrewne | Toyota Celica Toyota Soarer |
Konkurencja | Nissan Fairlady Z |
![](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/58/ToyotaSupra-rear.jpg/240px-ToyotaSupra-rear.jpg)
![](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/82ltype.jpg/240px-82ltype.jpg)
W lipcu 1981 roku Toyota zmodernizowała modele rodziny Celica i Celica Supra. Na rynku Stanów Zjednoczonych Mk II dostępny był w dwóch wersjach: P-Type (wersja sportowa) oraz L-Type (wersja luksusowa). Oba warianty były bliźniacze pod względem technicznym, jedyne różnice to dostępne rozmiary opon i kół, wyposażenie nadwozia oraz przełożenia dyferencjału. Układ zawieszenia dla trzeciej generacji Supry powstał przy współpracy z brytyjskim Lotusem. Bliźniaczym modelem wprowadzonym na rynek japoński był Soarer.
Rocznik 1982 (rok produkcji 1981) przygotowany na rynek USA napędzany był przez silnik R6 2,8 l DOHC, który przy stopniu kompresji 8,8:1 generował moc 147 KM (108 kW) i moment obrotowy 210 Nm. Pozwalało to na przyspieszenie 0-100 km/h wynoszące 9,8 s oraz czas przejazdu ¼ mili równy 17,2 s przy prędkości końcowej 130 km/h. Do przeniesienia napędu służyła 5-biegowa manualna lub 4-biegowa automatyczna skrzynia biegów, obie z nadbiegiem.
Na liście wyposażenia standardowego drugiej generacji Supry znajdowały się m.in: elektrycznie odsuwane szyby, centralny zamek, elektrycznie ustawiane lusterka zewnętrzne, klimatyzacja czy też tempomat. W samochodzie zastosowano także antenę wprasowaną w szybę przednią.
Dla rocznika 1983 przygotowano wzmocnioną do 152 KM (112 kW) i 216 Nm wersję silnika R6 2.8 5M-GE. Zmieniono także typ 4-biegowej automatycznej skrzyni biegów (A43DE). Rocznik 1984 otrzymał ponownie wzmocniony silnik, ze skrzynią manualną osiągał on 162 KM (119 kW) i 221 Nm. Wzrost ten otrzymano m.in. dzięki podniesieniu stopnia kompresji do 9,2:1. Jednostki napędowe łączone ze skrzyniami automatycznymi odznaczały się tym samym poziomem mocy maksymalnej co w latach poprzednich. Zmieniono także przełożenia skrzyń biegów. Oprócz tego zmodyfikowano kształt przednich kierunkowskazów oraz wygląd pasa tylnego. Odświeżony został także wygląd kabiny pasażerskiej – licznik został wyskalowany do 130 mil na godzinę (210 km/h).
Rocznik 1985 otrzymał nieznacznie wzmocniony silnik – 163 KM (120 kW) i 229 Nm. Kolejną zmianą było wyrównanie mocy silników stosowanych ze skrzyniami automatycznymi względem jednostek napędowych stosowanych z przekładniami manualnymi. Z mocniejszym silnikiem czas przyspieszenia 0-100 km/h wynosił 8,6 s, zaś przejazdu ¼ mili 16,1 s przy prędkości końcowej 137 km/h.
Druga generacja Supry oferowana była także w: w większej części Europy (w tym Wielkiej Brytanii, Szwajcarii oraz Szwecji), Australii i Nowej Zelandii.
Silniki
Oznaczenie | Rocznik | Silnik | Moc maksymalna | Maks. moment obrotowy | Rynek zbytu |
---|---|---|---|---|---|
MA61 | 1982–1983 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 176 KM (130 kW) | 281 Nm | Europa |
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GEU | 162 KM (119 kW) | 203 Nm | Japonia | ||
1984–1986 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-E | 142 KM (104 kW) | 226 Nm | Australia Szwajcaria Szwecja |
|
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 180 KM (133 kW) | 287 Nm | Europa Nowa Zelandia |
||
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GEU | 162 KM (119 kW) | 203 Nm | Japonia | ||
MA63 | 1982 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo | 147 KM (108 kW) | 212 Nm | Japonia |
1983–1985 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo | 162 KM (119 kW) | 230 Nm | ||
MA67 | 1982 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 147 KM (108 kW) | 210 Nm | Kanada USA |
1983 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 152 KM (112 kW) | 216 Nm | ||
1984 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 162 KM (119 kW) | 221 Nm | ||
R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 152 KM (112 kW) | 216 Nm | |||
1985–1986 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-GE | 163 KM (120 kW) | 229 Nm | ||
GA61 | 1982–1985 | R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-EU | 127 KM (93 kW) | 172 Nm | Japonia |
1982–1985 | R6 2,0 l (1988 cm³) 1G-GEU | 162 KM (119 kW) | 182 Nm |
- Szczegóły
- Kategoria: Supra
Pierwsza generacja
![]() Toyota Supra I |
|
Inne nazwy | Toyota Celica Supra Mark I Toyota Celica XX (Japonia) |
---|---|
Okres produkcji | kwiecień 1978 – czerwiec 1981 |
Miejsce produkcji | ![]() |
Poprzednik | Toyota 2000GT |
Następca | Toyota Supra II |
Dane techniczne | |
Segment | G / GT |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki | Benzynowe: R6 2,0 l M-EU R6 2,0 l M-TEU Turbo R6 2,6 l 4M-E R6 2,8 l 5M-E |
Skrzynia biegów | 4-biegowa automatyczna 5-biegowa manualna |
Napęd | tylny |
Długość | 4615 mm |
Szerokość | 1651 mm |
Wysokość | 1290 mm |
Rozstaw osi | 2629 mm |
Masa własna | 1270 kg |
Dane dodatkowe | |
Pokrewne | Toyota Celica |
Konkurencja | Nissan Fairlady Z |
Pierwsza generacja modelu produkowana była od kwietnia 1978 do czerwca 1981 roku. Oparta została w dużej mierze na wersji liftback Toyoty Celiki, pas tylny przejęto bez większych zmian, pas przedni zaś został odpowiednio wydłużony by pomieścić sześciocylindrowy silnik rzędowy (w Celice montowano silniki czterocylindrowe). Samochód był odpowiedzią Toyoty na modele serii Fairlady Z Nissana.
![](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Cgb_1980_Toyota_Supra_MT5.jpg/240px-Cgb_1980_Toyota_Supra_MT5.jpg)
W Japonii nowy model zaprezentowano pod nazwą Celica XX w kwietniu 1978 roku. Na rynku północnoamerykańskim samochód zadebiutował w styczniu 1979 roku. Początkowo dostępny był z silnikiem R6 2,6 l SOHC o mocy 112 KM (rynek USA) oraz R6 2,0 l SOHC o tej samej mocy na rynku japońskim. Obie jednostki napędowe wyposażone były we wtrysk paliwa. Silnik mógł być zblokowany z 5-biegową manualną (W50) bądź 4-biegową automatyczną (A40D) skrzynią biegów, obie z nadbiegiem. Standardowo pojazd wyposażony był w hamulce tarczowe na obydwu osiach.
Od rocznika 1980 zaczęto montować turbodoładowane silniki R6 o pojemności dwóch litrów, był to pierwszy samochód Toyoty z doładowaną jednostką napędową. Oprócz tego nadwozie doczekało się kosmetycznych zmian. W kolejnym roku wprowadzono silnik o pojemności 2,8 litra generujący moc 118 koni mechanicznych. Oprócz tego zastosowano ulepszoną wersję 4-biegowej skrzyni automatycznej (oznaczenie A43D). W teście przeprowadzonym przez redakcję magazynu Motor Trend, wersji R6 2.8 zmierzono czas przyspieszenia 0-100 km/h równy 10,24 s oraz czas przejazdu ¼ mili równy 19,5 s przy prędkości końcowej równej 125 km/h.
Silniki
Oznaczenie | Rok | Silnik | Moc maks. | Maks. moment obrotowy | Rynek zbytu |
---|---|---|---|---|---|
MA45 | 1978 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-EU | 112 KM (82 kW) | 184 Nm | Japonia |
MA46 | R6 2,6 l (2563 cm³) 4M-E | 112 KM (82 kW) | 184 Nm | USA | |
1979 | R6 2,0 l (1988 cm³) M-TEU turbo | 147 KM (108 kW) | 212 Nm | Japonia | |
R6 2,6 l (2563 cm³) 4M-E | 112 KM (82 kW) | 184 Nm | USA | ||
MA47 | 1980 | R6 2,8 l (2759 cm³) 5M-E | 118 KM (87 kW) | 197 Nm | Japonia USA |